تقدیم به دوستان

مطالب

چگونه به شخصی شادتر از گذشته تبدیل شویم؟

 

بر روی یک کارت تبریک جمله‌ای از دیوید ثوراو (David Thoreau) خواندم که مرا وادار به نگاشتن این مطلب کرد: "شادمانی مانند یک پروانه است که هرچه بدنبالش بروی، بیشتر از تو دور می‌شود. اما اگر توجه خود را به سمت دیگری جلب کنی، خودش به آهستگی به سمت تو خواهد آمد و حتی بر روی شانه‌ات می‌نشیند."

در جامعه امروزی بعلت افزایش عوامل استرس‌زا در اطراف ما، هرروز از میزان شادی افراد کاسته می‌شود. به همین منظور باید راههایی برای فرار از افسردگی و افزایش خلق پیدا کرد. به عبارت راحتتر باید فهمید چگونه می‌توان این پروانه بازیگوش را بر روی شانه خود نشاند.

برخی از محققین معتقد هستند که شادمانی یک صفت ژنتیکی است. دکتر لیکن، نویسنده کتاب شادمانی، می‌گوید "تلاش برای شادتر شدن مانند تلاش برای بلندتر کردن قد است. بر روی ژن هرکس نقطه تنظیم شادی قرار داده شده است و بر همین اساس میزان شادمانی هرشخص از قبل مشخص است."

اما بسیاری از روانشناسان می‌گویند: "ما می‌توانیم شادی را در درون خود ایجاد کنیم." بنا بر نظر آنها با عقب راندن حسهای منفی مانند بد بینی، رنجش و عصبانیت و با تقویت حسهای مثبت مانند همکاری، آرامش و قدر دانی می‌توان به شادی روز افزون رسید.

در ادامه سعی دارم ترفندهایی را که در کتب روانشناسی برای شادتر شدن ذکر کرده‌اند بطور خلاصه توضیح دهم.

 

ترفند اول: شادی را بجای هر صفت دیگری برگزینید

در قدم اول بهتر است شادی را به سمت خود بکشانیم. خیلی از افراد از این روش ایراد می‌گیرند که "اگر ما می‌توانستیم شاد باشیم که به سمت افسردگی نمی‌رفتیم." به این دسته از افراد باید گفت که در این زمینه تلاش لازم را انجام نداده‌اند و راحتترین راه یعنی افسردگی را انتخاب کرده‌اند. شادمانی میوه رسیده نیست که دهان باز کنی و خودبخود بداخل دهان بیافتد. برای شاد شدن باید تلاش کرد. این تلاش که از درون و بیرون شخص نشات گرفته است نقش اصلی را در ایجاد شادمانی بازی می‌کند.

در این راه ابتدا باید اراده کرد. اراده کردن به شاد زیستن اقدامی لازم برای رسیدن به هدف است. با انجام این کار شخص بطور هوشیارانه نگرشها و رفتارهایی را انتخاب می‌کند که نتیجه‌اش رسیدن به شادی و گریز از افسردگی است. از این به بعد به شادی به عنوان یک هدف نگاه کنید. از هر فرصتی برای یادگیری چگونه شاد زیستن استفاده کنید. در این زمینه مهارتهای شغلی و روابط عمومی خود را ارتقاء دهید. از طرف دیگر سعی کنید در محیطی و در بین مردمی قرار گیرید که باعث شادی شما می‌شوند. در این بین کسانی بیشترین شادی را بدست می‌آورند که برای وجود خود و رشد شخصیتی خود ارزش زیادی قایل هستند.

ممکن است در وجود یک نفر زمینه‌های شادی به شکل ارثی وجود داشته باشد ولی این شادی همیشه ماندگار نخواهد ماند. مدت ماندگاری این شادی در یک شخص به میزان کنترل احساسات و قدرت روابط عمومی وی بستگی دارد که با قدری آموزش می‌توان این دو خصلت را به حد کفایت رساند.

برای شاد بودن لازم است موارد زیر را آموخته و تمرین کرد. قبل از هرکاری باید کینه توزی و خشم را از خود دور کنید. دوری کردن از افکار منفی یکی دیگر موارد لازم برای آموختن است. بدبینی یکی از مهمترین و مخربترین فکرهای منفی است که بدون شواهد کافی در مورد اشخاص قضاوت می‌کند. پرهیز از آن قدم محکمی در جهت ایجاد روابط با اطرافیان و بدنبال آن افزایش ماندگاری شادی در درون است.

برای بدست آوردن شادی درون راههای بسیاری وجود دارد. فقط کافی است شادی را انتخاب کنید، با پیمودن هرکدام از این راهها به هدف خود خواهید رسید.

 

ترفند دوم: همیشه از محبت دیگران به خود قدردانی کنید

دکتر مارتین سلیگمان در کتاب "شادی آفرینی تضمینی" مبحثی تحت عنوان "تمرین روزانه سپاسگزاری" دارد که در آن روشهای مختلف قدردانی از دیگران را ذکر کرده است. به عقیده وی با این کار نظر دیگران در مورد تلخ مزاجی ما عوض خواهد شد و در برخورد با ما امیدوارتر ارتباط برقرار خواهند کرد که نتیجه آن برقراری ارتباط عمومی قوی با دیگران و افزایش ماندگاری شادی می‌باشد.

 

ترفند سوم: براحتی دیگران را مورد بخشش قرار دهید

کینه توزی و تقویت حس انتقام بر سلامت روح و جسم تاثیر منفی می‌گذارد. یکی از روشهای فرار از این احساس ناخوشایند ترویج عمل بخشش است. به این ترتیب احتمال بروز حوادث بد کمتر شده و طعم شیرین زندگی بیشتر حس خواهد شد. چه خوش گفت بزرگ دینی ما که "لذتی که در بخشش است هرگز در انتقام نیست." برای تقویت عمل بخشش یک فرایند پنج مرحله‌ای وجود دارد که بطور خلاصه شرح می‌دهم. در قدم اول نوع آسیب وارده را مرور می‌کنیم. در مرحله دوم جایگزینی را انجام می‌دهیم به این ترتیب که وقوع حادثه آسیب رسان به خود را از دیدگاه آسیب رساننده مورد بررسی قرار می‌دهیم. مرحله سوم نوع دوستی است. به یاد آورید زمانی را که خود مورد بخشش دیگران واقع شدید و امروز قرار است شخص دیگری همانند شما مورد بخشش قرار گیرد. سعی کنید بخشش خود را در قالب کلمات درآورید. این کلمات را یا در نامه‌ای به شخص بخشیده شده یا بصورت مقاله‌ای در یک نشریه قرار دهید. و در آخر سعی کنید خود را در حس بخشش حفظ کنید. هرگز اجازه ندهید عصبانیت و شدت آسیب وارده به شما لذت حس انتقام را در شما تقویت کند.

 

+ نوشته شده در  شنبه سی و یکم فروردین 1387ساعت 12:45 بعد از ظهر  توسط ابراهیم  |